”Børneengen er en velfungerende børnehave med en høj grad af tilfredshed blandt børn og forældre. Vi er kendetegnet ved at have en medarbejdergruppe med et stort engagement og en børnegruppe med en mangfoldighed af etniske, kulturelle og sproglige baggrunde. Vi har fantastiske udeomgivelser med en legeplads, som er så stor, at børnene nemt kan finde uforstyrrede steder, hvor de kan fordybe sig i leg og naturoplevelser. Vores beliggenhed er tæt ved marker, skov og vand, som vi også udforsker sammen med børnene. Vi har et særligt fokus på legens store betydning, og vi deltager som voksne aktivt i lege sammen med børnene og hjælper dem med at blive gode til at lege med hinanden.
Du er altid velkommen til at kontakte os for at aftale et besøg!”
Vi er 80 børnehavebørn, 6 pædagoger, 2 pædagogiske assistenter og 2 pædagogmedhjælpere.
Vi fordeler os i Hus 6 og Hus 8, hvor børnene er tilknyttet en base.
I Hus 6 er Rød base.
I Hus 8 er Grøn og Orange base.
Hele børnehaven er både inde og ude indrettet med forskellige lege- og læringszoner med mulighed for at udfolde fantasi og kreativitet. Baserne og legepladsen er indrettet med små 'rum i rummet', hvor børnene indgår i fordybelsesaktiviteter sammen med en voksen, og hvor de også selv kan sætte lege i gang.
Alle baserne har deres egen udgang til legepladsen.
Indretningen tilpasses løbende til børnenes aktuelle interesser.
Vi har blandt andet:
Klatrevægge, ribber og reb til at klatre i - både inde og ude.
Bøger i børnehøjde og særlige zoner, hvor vi arbejder med dialogisk læsning og Fri for mobberi.
Legekøkken og –restaurant, hvor rammerne lægger op til rollelege og musiske aktiviteter.
Konstruktionslegetøj.
Vores store legeplads har kuperet terræn, kastanjetræer og nøddebuske, sansehave, huler, boldbane, cykelbane, sandkasser, gynger, klatrestativer og bålplads.
Udendørs værksted, hvor børnene kan være skærmet for vind og vejr. Her kan børnene fx arbejde i træ, afprøve værktøj eller bruge maling, perler, træ, ler og kastanjer.
Aldersintegrerede baser
Alle baserne i Børneengen er aldersintegrerede fra 3-5 år.
Dette giver børnene gode muligheder for at lege sammen og lære af hinanden på tværs af alder. Børnene kan i hverdagen skifte mellem at være 'den store', som kan mere end nogle af de yngre børn, og 'den lille', som kan blive guidet og inspireret af nogle af de ældre børn.
De voksne, som er tilknyttet barnets base, følger barnet gennem hele børnehaveforløbet.
Aldersopdelte aktiviteter
Vi laver aldersopdelte aktiviteter på bestemte ugedage.
De 3-årige deltager i motorikforløb med leg, ture ud af huset og fysisk udfoldelse.
De 4-årige deltager i forløb i Det grønne værksted og oplever råvarernes vej 'fra jord til bord'.
De 5-årige deltager i dialogiske læseforløb med det skoleforberedende materiale Filur, og de deltager i et brobygningsforløb i forbindelse med overgangen til fritidshjem og skole.
Vi laver med alle børnene dialogisk læsning i mindre grupper opdelt efter børnenes sproglige alder.
Aldersintegrerede aktiviteter
I nogle af forløbene med dialogisk læsning arbejder alle børn i børnehaven med samme bog på samme tid. Til disse forløb igangsætter vi fælles aktiviter og lege knyttet til bogens handling.
På den måde ønsker vi at styrke det fælles kulturelle fundament, legekulturen og et fælles ordforråd i børnegruppen.
I Børneengen er arbejdet med børns sproglige udvikling en integreret del af dagligdagen. Vi har fokus på at skabe et sprogligt stimulerende miljø gennem nærværende samtaler, leg, rim og remser, sanglege, musik og dialogisk læsning.
Udvidet dialogisk læsning
Vi arbejder systematisk med dialogisk læsning af bøgerne fra Sproggaven samt Filurmaterialet til de kommende skolestartere.
Vi fordyber os i den enkelte bog gennem forskellige aktiviteter og lege, som handler om bogens tema og figurer.
Fokusord
Til hver bog arbejder vi målrettet med bestemte fokusord, som vi gentager for børnene i mange af hverdagens sammehænge. Fokusordene hænges op på væggene sammen med visualiseringer af ordenes betydninger samt oversættelser til børnenes forskellige modersmål. På den måde gøres ordenes betydninger konkrete for børnene, og børnene får øje for, at der findes forskellige sprog.
Forældre i sprogarbejdet
Til alle bøgerne i Sproggaven og Filurmaterialet har vi lavet forældrekufferter, som børnene på skift kan få med hjem i nogle dage. I kufferten ligger bogen samt fx figurer fra bogen, visualiseringer af fokusordene og sange om bogens tema.
Forældrekufferten giver barnet mulighed for at vise forældrene, hvad vi laver i børnehaven og dele læseoplevelsen med sine forældre. Ved at læse og lege historierne sammen med barnet og tale om bogens handling kan man som forælder styrke barnets sproglige udvikling.
Vi prioriterer forældresamarbejdet meget højt. For os indebærer det gode samarbejde, at vi deler de gode historier om barnet, at vi spørger og lytter til hinanden med åbenhed og plads til at være uenige.
Samarbejdet tager udgangspunkt i den enkelte families forudsætninger, viden og forestillinger om, hvad vil det sige at gå i dagtilbud. Vi forventer, at forældre deltager aktivt i samarbejdet omkring såvel eget barns trivsel som trivslen i den samlede børnegruppe - det hænger nemlig nært sammen.
Min læringshistorie
Vi bruger dokumentationsredskabet Min læringshistorie til at styrke samarbejdet omkring barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Dette skal sikre, at vi får delt de gode historier om barnets interesser og ressourcer på tværs af børnehaven og hjemmet. Ved at dele de gode historier i hverdagen får både medarbejdere og forældre bedre mulighed for at understøtte barnets trivsel og læringsprocesser.
Vi er en mangfoldig personalegruppe, som repræsenterer forskellige aldersgrupper, etniciteter, køn og kulturelle baggrunde. Dermed har vi god mulighed for at supplere hinanden og tilbyde børnene en variation af rollemodeller.
I 2020-21 er flere af vores fastansatte medarbejdere på barsel eller uddannelsesorlov:
Sabrina, pædagog - på barsel
Kimberly, pædagog - på barsel
Line, pædagog - på barsel
Stella, pædagogisk assistent - på barsel
Esben, pædagogisk assistent - på uddannelse